REFLEKSI
Melalui tugasan projek
BMM3053, saya memperoleh banyak ilmu pengetahuan yang berguna sebagai
persediaan untuk menjadi guru kelak khususnya berkaitan aplikasi teknologi
maklumat dan komunikasi (TMK) dalam pengajaran dan pembelajaran. Semasa
melaksanakan tugasan membina laman web secara individu, saya mendapat banyak
input yang berguna berkaitan langkah pembinaan laman web. Membina laman web
secara individu merupakan pengalaman yang pertama kali bagi saya. Walaupun pada
awalnya, saya agak mengalami kesukaran namun dengan tunjuk ajar daripada
pensyarah dan rakan-rakan saya dapat membina laman web sendiri.
Pada
minggu pertama, saya telah mencari maklumat berkaitan fail internet dan katalog
internet untuk dijadikan kandungan dalam laman web. Pencarian tersebut
memberikan banyak faedah bukan untuk bakal guru sahaja malahan untuk kegunaan
semasa menjadi pendidik kelak. Hal ini kerana, dengan kaedah menyimpan fail
internet dan katalog internet boleh dijadikan sebagai rujukan dalam proses
penyampaian pengajaran dan pembelajaran di dalam atau luar kelas. Melalui
proses mencari dan menyimpan kesemua maklumat yang telah dijalankan, banyak
kebaikan yang saya perolehi antaranya termasuklah ia cepat, bermakna dan
praktikal. Dalam masa yang sama, pendidik mampu menyampaikan maklumat dalam
bentuk penggunaan TMK bagi memudahkan lagi proses penyampaian pengajaran dan
pembelajaran secara langsung dan berterusan tanpa sebarang halangan.
Melalui
tugasan laman web ini juga saya mencari bahan bagi tiga kemahiran bahasa iaitu
Kemahiran Lisan, Kemahiran Membaca dan Kemahiran Menulis. Bagi memudahkan
proses penyampaian tersebut dengan penyimpan bahan-bahan yang telah dicari dan
digunakan, bahan tersebut dikateogrikan sebagai bahan bercirikan luwes. Ciri
bahan yang dikatakan luwes ialah bahan dalam bentuk softcopy atau hardcopy yang
boleh digunakan pada bila-bila masa yang diperlukan. Mengkategorikan
ketiga-tiga kemahiran kepada folder yang berasingan dapat memudahkan guru untuk
menggunakan bahan tersebut sebagai rujukan atau panduan terhadap pemilihan
jenis dan bentuk pelaksanaan proses pengajaran dan pembelajaran pada hari
tersebut. Tambahan lagi, dengan adanya bahan tersebut, guru dapat jadikan
sebagai bahan bantu mengajar (BBM) untuk mengukuhkan lagi proses penyampaian
yang dijalankan.
Di
samping itu, semasa melaksanakan pakej pembelajaran saya dapat menyediakan
pembelajaran Bahasa Melayu menggunakan aplikasi TMK yang dilengkapi dengan
elemen multimedia seperti video, grafik, teks dan audio. Saya juga dapat
mengaplikasikan apa yang telah saya pelajari semasa kuliah berkaitan elemen
multimedia dalam pakej pembelajaran yang telah saya hasilkan. Melalui pakej
pembelajaran yang digunakan semasa proses pengajaran dan pembelajaran, guru
dapat meningkatkan minat murid terhadap pembelajaran. Hal ini kerana,
kanak-kanak amat tertarik dengan bahan pengajaran berbentuk interaktif. Selain
itu, penghasilan pakej pembelajaran ini juga memberikan persediaan kepada saya
untuk menyediakan bahan bantu mengajar berbentuk interaktif semasa menjalani
praktikum pada tahun hadapan. Pembelajaran interaktif dapat membantu
pembelajaran murid di dalam bilik darjah dan meningkatkan lagi kefahaman mereka
terhadap sesuatu tajuk dalam subjek Bahasa Melayu yang mereka lemah.
Selain
itu, melalui proses membuat tugasan projek ini telah membuatkan hubungan
silaturrahim antara rakan-rakan semakin rapat. Sikap toleransi, bekerjasama,
dan disiplin antara pensyarah dan semua rakan-rakan juga dapat ditingkatkan
melaui proses membuat tugasan projek ini. Tambahan pula, pengalaman
berinteraksi bersama pensyarah dan rakan-rakan bagi melaksanakan tugasan ini
membolehkan saya memperbaiki dan meningkatkan cara saya berkomunikasi. Hal ini
sekaligus dapat melatih saya untuk berkomunikasi dengan baik dan membuat
persediaan untuk menjadi seorang guru yang berkualiti pada masa hadapan. Selain
itu, tunjuk ajar yang diberikan oleh pensyarah dalam proses menyiapkan tugasan
projek ini membolehkan saya memperbaiki kelemahan yang terdapat pada diri saya
dan tidak akan mengulanginya lagi pada masa hadapan.
Kesimpulannya,
saya sebagai bakal guru perlu yakin bahawa terdapat banyak kebaikan dan
kepentingan penggunaan TMK atau teknologi maklumat dalam pengajaran dan
pembelajaran. Dalam masa yang sama, bakal guru juga perlu melengkapkan diri
dengan pelbagai pengetahuan dan teknik atau kemahiran yang berteraskan
teknologi maklumat bagi menghadapi dunia perguruan yang serba mencabarr pada
masa akan datang,. Sehubungan dengan itu, bakal guru perlu bersedia dengan
pengetahuan dan kemahiran yang mencukupi dalam penggunaan TMK. Hal ini kerana,
tidak mustahil jika suatu hari nanti pelajar-pelajar pergi ke sekolah bukan
membawa buku tetepi membawa komputer riba sebagai penganti buku. Justeru,
adalah penting bagi semua bakal untuk membuat persediaan yang mencukupi agar
dapat memenuhi tuntutan masyarakat untuk menggabungkan TMK dalam pengajaran.
Keyakinan dan efikasi yang tinggi membantu mempermudahkan proses peningkatan
kemahiran dalam pelaksanaan TMK dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
No comments:
Post a Comment