Minggu 2


TUGASAN MINGGU 2

Menggunakan Internet, Enjin Pencari Bahan Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Bahasa Melayu.
  • Mengumpul dan mengkategorikan bahan audio, video, grafik, dan teks.
  • Mengumpul bahan daripada internet ke dalam folder berdasarkan kemahiran bahasa.
  • Menggalakkan usaha kolaboratif dalam perkongsian bahan.

Kemahiran Menulis
Objektif 1
Objektif
Menulis secara mekanis pelbagai perkataan, frasa dan ayat yang mengandungi perkataan dua atau lebih suku kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan betul serta tulisan yang kemas dan cantik
Tajuk bahan
Bahan 1:
Salin semula frasa yang telah dibina dengan tulisan yang betul dan kemas.

                       cuci tangan                                                  sabun wangi

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

                   
                        sikat rambut                                                               berus gigi

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________


Bahan 2:



Kesesuaian bahan dengan kemahiran
Murid dapat menyalin semula frasa yang telah dibina dengan tulisan yang betul dan kemas.
Contoh
Cuci tangan



Objektif 2
Objektif
Menulis secara mekanis abjad dan perkataan dalam bentuk tulisan berangkai dengan betul dan kemas.
Tajuk bahan
Bahan 1:



Kesesuaian bahan dengan kemahiran
Murid dapat menulis secara mekanis abjad dan perkataan dalam bentuk tulisan berangkai dengan betul dan kemas.
Contoh
Abjad ‘A’.


Objektif 3
Objektif
Membina dan menulis, perkataan, frasa dan ayat yang mengandungi perkataan diftong, vokal berganding , digraf dan konsonan bergabung dengan betul serta tulisan yang kemas dan cantik.
Tajuk bahan
Bahan 1:
Isi tempat kosong dengan frasa yang betul.

1)                  Kita hendaklah __________(tuala mandi /cuci tangan) sebelum dan selepas makan.
2)                  Kita mestilah__________(sabun wangi / sikat rambut) supaya kemas dan rapi.
3)                  Kita perlulah__________(tuala mandi / berus gigi) setiap hari.


Bahan 2:
Lengkapkan ayat dengan perkataan yang sesuai.

              membaca              memasak             menyiram              membaiki        

                               mengemas                    mengulang kaji

1. Julia ____________ biliknya pada setiap hari.

2. Selepas sarapan, Julia ____________ pokok bunga.
3. Ibu Julia sedang ____________ hidangan tengah hari.
4. Bapa Julia pula sedang ____________ surat khabar.
5. Kakak Julia sedang ____________ pelajaran.
6. Adik Julia pula sedang ____________ basikal.

Kesesuaian bahan dengan kemahiran
Murid dapat membina dan menulis, perkataan, frasa dan ayat yang mengandungi perkataan diftong, vokal berganding , digraf dan konsonan bergabung dengan betul serta tulisan yang kemas dan cantik.
Contoh
Julia mengemas biliknya pada setiap hari.


Objektif 4
Objektif
Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk berdasarkan soalan dan bahan grafik dengan betul dan tulisan yang kemas.
Tajuk bahan
Bahan 1:

Bahan 2:



Kesesuaian bahan dengan kemahiran
Murid dapat membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk berdasarkan soalan dan bahan grafik dengan betul dan tulisan yang kemas.
Contoh
 Apakah faedahnya berkebun sayur?




Objektif 5
Objektif
Menuliskan imlak perkataan dan frasa yang mengandungi perkataan dua atau lebih suku kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan betul dan tepat.
Tajuk bahan
Bahan 1:
Susun perkataan-perkataan di bawah supaya menjadi ayat yang betul.

1.         landasan Kereta api bergerak di atas.
                 ____________________________________________

2.         nakal Ahmad ialah yang seorang budak.
            _____________________________________________

3.         anak patung yang Salmah ada cantik.   
            _____________________________________________


Bahan 2 :
Lengkapkan cerita di bawah dengan kata-kata yang diberikan.

bekal
tabung
kantin
ibu
penuh
makanan
sirap
wang

          Loceng waktu rehat berbunyi. Murid-murid berjalan ke (1)__________. Murid-murid membeli (2) _________ di kantin.
          Suria membawa (3) _________ ke sekolah. Dia membawa mi goreng dan air (4) _____________ . Suria menyimpan (5) _____________ belanjanya. Wang itu akan dimasukkan ke dalam (6) ______________ . Suria menabung sehingga tabungnya 
(7) __________________ .
          Apabila tabungnya penuh, Suria mengajak (8) _____________ nya pergi ke bank.
Kesesuaian bahan dengan kemahiran
Murid dapat menulis imlak perkataan dan frasa yang mengandungi perkataan dua atau lebih suku kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan betul dan tepat.
Contoh
Ahmad ialah seorang budak yang nakal.

Objektif 6
Objektif
Mencatat maklumat yang betul untuk membanding beza dan menghubung kait maklumat daripada pelbagai sumber.
Tajuk bahan
Bahan 1:

Kesesuaian bahan dengan kemahiran
Murid dapat mencatat maklumat yang betul untuk membanding beza dan menghubung kait maklumat daripada pelbagai sumber.
Contoh
Benda hidup-Lembu
Benda bukan hidup-Buku


Objektif 7
Objektif
Menulis untuk menyampaikan maklumat yang berbentuk puisi menggunakan perkataan, diksi, frasa dan ayat serta menegaskan kesantunan berbahasa.
Tajuk bahan
Bahan 1:
Tulis perkataan yang mengandungi dua dan tiga suku kata.

                                               Timang Tinggi-Tinggi

Timang tinggi-tinggi                                                    Timang tinggi-tinggi
     Sampai pohon sena                                                    Sampai pohon sena
Adik bangun pagi                                                       Adik yang bersih dan wangi
     Senyumlah sentiasa.                                                    Disayangi oleh semua.

Timang tinggi-tinggi                                                     Timang tinggi-tinggi
     Sampai pohon kelapa                                                 Sampai atas bumbung
Adik gosok gigi                                                           Adik yang disayangi
     Gigi bersih diri ceria.                                                   Jangan bersikap sombong.

a) Perkataan dua suku kata :                               b) Perkataan tiga suku kata :

1) _______________________                   1) ________________________
2) _______________________                   2) ________________________
3) _______________________                   3) ________________________
4) _______________________                   4) ________________________
5) _______________________                   5) ________________________

Bahan 2:
Kesesuaian bahan dengan kemahiran
Murid dapat menulis untuk menyampaikan maklumat yang berbentuk puisi menggunakan perkataan, diksi, frasa dan ayat serta menegaskan kesantunan berbahasa.
Contoh
Dua suku kata : Gigi
Tiga suku kata : Sentiasa




Objektif 8
Objektif
Menghasilkan penulisan berbentuk naratif dan bukan naratif secara separa terkawal dengan betul.
Tajuk bahan
Bahan 1:
Bahan 2:
Kesesuaian bahan dengan kemahiran
Murid dapat menghasilkan penulisan berbentuk naratif dan bukan naratif secara separa terkawal dengan betul.
Contoh



Objektif 9
Objektif
Mengedit dan memurnikan perkataan dalam ayat daripada aspek ejaan dan tanda baca.
Tajuk bahan
Bahan 1:
Salin ayat-ayat ini semula dengan menggunakan huruf besar dan tanda baca yang betul.

1.         rozana dan ibunya pergi bercuti ke kota kinabalu

            _______________________________________________


2.         sate adalah makanan kegemarannya

            _______________________________________________


3.         bapa saudara noni tinggal di alor setar

            _______________________________________________


4.         emak siti sedang dirawat di rumah sakit

            _______________________________________________


5.         tukang kebun sekolah kami bernama latif
            _______________________________________________

Kesesuaian bahan dengan kemahiran
Murid dapat mengedit dan memurnikan perkataan dalam ayat daripada aspek ejaan dan tanda baca.
Contoh
Sate adalah makanan kegemarannya.

1 comment:

  1. Bahan dalam minggu 2 ni sepatutnya dah lengkap.....ada unsur kemalasan ni

    ReplyDelete