TUGASAN
MINGGU 2
Menggunakan
Internet, Enjin Pencari Bahan Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Bahasa Melayu.
- Mengumpul dan mengkategorikan bahan audio, video, grafik, dan teks.
- Mengumpul bahan daripada internet ke dalam folder berdasarkan kemahiran bahasa.
- Menggalakkan usaha kolaboratif dalam perkongsian bahan.
Kemahiran Menulis
Objektif 1
Objektif
|
Menulis secara mekanis
pelbagai perkataan, frasa dan ayat yang mengandungi perkataan dua atau lebih
suku kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan
betul serta tulisan yang kemas dan cantik
|
Tajuk bahan
|
Bahan 1:
Salin
semula frasa yang telah dibina dengan tulisan yang betul dan kemas.
cuci tangan sabun
wangi
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
sikat rambut berus
gigi
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Bahan 2:
|
Kesesuaian bahan dengan kemahiran
|
Murid dapat menyalin semula frasa yang telah dibina
dengan tulisan yang betul dan kemas.
|
Contoh
|
Cuci tangan
|
Objektif 2
Objektif
|
Menulis secara mekanis abjad
dan perkataan dalam bentuk tulisan berangkai dengan betul dan kemas.
|
Tajuk bahan
|
Bahan 1:
|
Kesesuaian bahan dengan kemahiran
|
Murid dapat menulis secara
mekanis abjad dan perkataan dalam bentuk tulisan berangkai dengan betul dan
kemas.
|
Contoh
|
Abjad ‘A’.
|
Objektif 3
Objektif
|
Membina dan menulis,
perkataan, frasa dan ayat yang mengandungi perkataan diftong, vokal
berganding , digraf dan konsonan bergabung dengan betul serta tulisan yang
kemas dan cantik.
|
Tajuk bahan
|
Bahan 1:
Isi tempat kosong dengan
frasa yang betul.
1)
Kita
hendaklah __________(tuala mandi /cuci tangan) sebelum dan selepas makan.
2)
Kita
mestilah__________(sabun wangi / sikat rambut) supaya kemas dan rapi.
3)
Kita
perlulah__________(tuala mandi / berus gigi) setiap hari.
Bahan 2:
Lengkapkan ayat dengan perkataan
yang sesuai.
membaca memasak menyiram membaiki
mengemas
mengulang
kaji
1. Julia ____________ biliknya pada setiap hari. 2. Selepas sarapan, Julia ____________ pokok bunga. 3. Ibu Julia sedang ____________ hidangan tengah hari. 4. Bapa Julia pula sedang ____________ surat khabar. 5. Kakak Julia sedang ____________ pelajaran. 6. Adik Julia pula sedang ____________ basikal. |
Kesesuaian bahan dengan kemahiran
|
Murid dapat membina dan
menulis, perkataan, frasa dan ayat yang mengandungi perkataan diftong, vokal
berganding , digraf dan konsonan bergabung dengan betul serta tulisan yang
kemas dan cantik.
|
Contoh
|
Julia mengemas biliknya pada
setiap hari.
|
Objektif 4
Objektif
|
Membina dan menulis ayat
tunggal dan ayat majmuk berdasarkan soalan dan bahan grafik dengan betul dan
tulisan yang kemas.
|
Tajuk bahan
|
Bahan 1:
Bahan 2:
|
Kesesuaian bahan dengan kemahiran
|
Murid dapat membina dan menulis
ayat tunggal dan ayat majmuk berdasarkan soalan dan bahan grafik dengan betul
dan tulisan yang kemas.
|
Contoh
|
Apakah faedahnya berkebun sayur?
|
Objektif 5
Objektif
|
Menuliskan imlak perkataan
dan frasa yang mengandungi perkataan dua atau lebih suku kata, diftong, vokal
berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan betul dan tepat.
|
||||||||
Tajuk bahan
|
Bahan 1:
Susun perkataan-perkataan di bawah supaya menjadi ayat
yang betul.
1.
landasan Kereta api bergerak di atas.
____________________________________________
2.
nakal Ahmad ialah yang seorang budak.
_____________________________________________
3. anak
patung yang Salmah ada cantik.
_____________________________________________
Bahan 2 :
Lengkapkan
cerita di bawah dengan kata-kata yang diberikan.
Loceng
waktu rehat berbunyi. Murid-murid berjalan ke (1)__________. Murid-murid membeli (2) _________
di kantin.
Suria membawa (3) _________ ke sekolah. Dia
membawa mi goreng dan air (4)
_____________ . Suria menyimpan (5) _____________ belanjanya. Wang itu akan dimasukkan ke dalam (6) ______________ . Suria menabung sehingga tabungnya
(7) __________________ .
Apabila tabungnya penuh, Suria mengajak (8) _____________ nya pergi ke bank.
|
||||||||
Kesesuaian bahan dengan kemahiran
|
Murid dapat menulis imlak
perkataan dan frasa yang mengandungi perkataan dua atau lebih suku kata,
diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan betul dan
tepat.
|
||||||||
Contoh
|
Ahmad ialah seorang budak
yang nakal.
|
Objektif 6
Objektif
|
Mencatat maklumat yang betul
untuk membanding beza dan menghubung kait maklumat daripada pelbagai sumber.
|
Tajuk bahan
|
Bahan 1:
|
Kesesuaian bahan dengan kemahiran
|
Murid dapat mencatat
maklumat yang betul untuk membanding beza dan menghubung kait maklumat
daripada pelbagai sumber.
|
Contoh
|
Benda hidup-Lembu
Benda bukan hidup-Buku
|
Objektif 7
Objektif
|
Menulis untuk menyampaikan
maklumat yang berbentuk puisi menggunakan perkataan, diksi, frasa dan ayat
serta menegaskan kesantunan berbahasa.
|
Tajuk bahan
|
Bahan 1:
Tulis perkataan
yang mengandungi dua dan tiga suku kata.
Timang
Tinggi-Tinggi
Timang tinggi-tinggi Timang tinggi-tinggi Sampai pohon sena Sampai pohon sena Adik bangun pagi Adik yang bersih dan wangi Senyumlah sentiasa. Disayangi oleh semua. Timang tinggi-tinggi Timang tinggi-tinggi Sampai pohon kelapa Sampai atas bumbung Adik gosok gigi Adik yang disayangi Gigi bersih diri ceria. Jangan bersikap sombong. a) Perkataan dua suku kata : b) Perkataan tiga suku kata : 1) _______________________ 1) ________________________ 2) _______________________ 2) ________________________ 3) _______________________ 3) ________________________ 4) _______________________ 4) ________________________ 5) _______________________ 5) ________________________
Bahan 2:
|
Kesesuaian bahan dengan kemahiran
|
Murid dapat menulis untuk
menyampaikan maklumat yang berbentuk puisi menggunakan perkataan, diksi,
frasa dan ayat serta menegaskan kesantunan berbahasa.
|
Contoh
|
Dua suku kata : Gigi
Tiga suku kata : Sentiasa
|
Objektif 8
Objektif
|
Menghasilkan penulisan
berbentuk naratif dan bukan naratif secara separa terkawal dengan betul.
|
Tajuk bahan
|
Bahan 1:
Bahan 2:
|
Kesesuaian bahan dengan kemahiran
|
Murid dapat menghasilkan
penulisan berbentuk naratif dan bukan naratif secara separa terkawal dengan
betul.
|
Contoh
|
|
Objektif 9
Objektif
|
Mengedit dan memurnikan
perkataan dalam ayat daripada aspek ejaan dan tanda baca.
|
Tajuk bahan
|
Bahan 1:
Salin ayat-ayat
ini semula dengan menggunakan huruf besar dan tanda baca yang betul.
1.
rozana dan ibunya pergi bercuti ke kota kinabalu
_______________________________________________
2.
sate adalah makanan kegemarannya
_______________________________________________
3.
bapa saudara noni tinggal di alor setar
_______________________________________________
4.
emak siti sedang dirawat di rumah sakit
_______________________________________________
5.
tukang kebun sekolah kami bernama latif
_______________________________________________
|
Kesesuaian bahan dengan kemahiran
|
Murid dapat mengedit dan
memurnikan perkataan dalam ayat daripada aspek ejaan dan tanda baca.
|
Contoh
|
Sate adalah
makanan kegemarannya.
|
Bahan dalam minggu 2 ni sepatutnya dah lengkap.....ada unsur kemalasan ni
ReplyDelete